Súlyos a helyzet a magyar pezsgőpiacon: brutális drágulásra számítanak a gyártók

Súlyos a helyzet a magyar pezsgőpiacon: brutális drágulásra számítanak a gyártók

agrarszektor.hu
Az utóbbi években a borok mellett egyre több hazai termelő kínálatában jelenik meg a saját gyártmányú pezsgő, mint a tevékenység csúcsát jelentő termék. Egyre színesebb lett a magyar pezsgőkínálat, ráadásul minőségben is jelentős fejlődés tapasztalható ezekben az italokban. A közelgő Szilveszter kapcsán a HelloVidék a magyar pezsgőágazat aktuális helyzetéről, hazai és nemzetközi pozícióiról és jövőbeli kilátásairól kérdezte a hazai piac legnagyobb szereplőit.

AGROBÉRLET: 2 KONFERENCIA 1 HELYEN, KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL | AGROFOOD + AGROFUTURE

Az AGROFOOD 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFUTURE 2024 konferenciát május 23-án, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 59 400 Ft + Áfa / fő áron.

Az AGROFUTURE 2024 konferenciánkkal egy helyen rendezzük meg az AGROFOOD 2024 konferenciát május 22-én, melyre az érdeklődők kedvezményes, 50%-os jegyet vásárolhatnak 56 900 Ft + Áfa / fő áron.

Részvételi szándékát az online jelentkezés során jelezheti a regisztráció második oldalán található megjegyzés mezőben az "AGROBÉRLET" kóddal.

Wlasitsch Andrea, a Garamvári Szőlőbirtok Vinarium Kft. ügyvezetője szerint ha az ember visszatekint a tradicionális pezsgő előző évtizedeire, azt láthatja, hogy a háború előtti években európai mércével mérve is magas szintű pezsgőkultúrával rendelkezett Magyarország. Hazánkban akkor 29 pezsgőüzem működött, kiváló kínálatot szolgáltatva - olvasható a HelloVidék oldalán. A szakember hozzátette, hogy a szocializmus egyenlőségre törekvő évei alatt ez a tarka kínálat egyszínűvé vált. A pezsgőgyártás óriási mennyiségi növekedéstért el, de abban helye csak a gyors feldolgozású, olcsó tankpezsgőnek volt. A tradicionális pezsgőt, a pezsgőfogyasztás kultúráját, mint úri passziót, szerették volna az emberek gondolkodásából kitörölni.

A borászat kilencvenes évek elején történt megújulása után, az elmúlt pár évben szerencsére eljutottunk a pezsgő reneszánszát hozó megnövekedett érdeklődéshez. Egyre több termelő tartja szükségesnek, hogy borkínálatában a saját pezsgő, mint a borászati tevékenység csúcsát jelentő termék is megjelenjen. Ezért a pezsgőkínálat újra egyre színesebb és minőségben is jelentős fejlődést mutat

- jelentette ki Wlasitsch Andrea.

A Garamvári Szőlőbirtok Vinarium Kft. ügyvezetője  kiemelte, hogy a pezsgőkészítés általában egy rendkívül eszköz- és munkaigényes tevékenység, vagyis jelentős ráfordítások és megfelelő technikai háttér nélkül nehezen produkálható a tartósan és egyenletesen jó minőség. Ahogy a szakember fogalmazott, a minőség záloga a teljes technológiai folyamat létrehozása, megalkotása. A szőlőfajták kiválasztása, telepítése, a szüreten és a borkészítésen át a nyerspezsgő töltéséig, érleléséig. Ez egy hosszú, idő- és pénzigényes folyamat, ami átfogó szemléletet, a szőlészeti, borászati munka összehangolását, folyamatos finanszírozását igényli, hogy minden a pezsgőt szolgálja.

A pezsgőgyártás kapcsán azonban nagyon fontos az elején tisztázni, hogy a 3 technológiai eljárás (a tankerjesztéses, a transvasee vagy klasszikus eljárás és a tradicionális eljárás) külön-külön piaci szegmenset képvisel, többnyire különböző szereplőkkel. A Garamvári Szőlőbirtok pezsgői tradícionalis technológiával készülnek. Ezen a piacon jelenleg a legnagyobb a versengés - közölte Wlasitsch Andrea, hozzátéve, hogy több borvidékről egyre több termelő jelenik meg. A 3 nagyobb, a kizárólag tradicionális pezsgőt gyártó Sauska pincészet, a Kreinbacher pincészet és a Garamvári pincészet. Tokajból a Dereszla és a Degenfeld pincészetek tekinthetőek még meghatározónak a Sauska pezsgő mellett. De kitűnő pezsgőket készítenek a dél-balatoni borvidéken ezzel a technológiával a Bujdosó, a Légli pincészetek, az északi partról a Gílvesy pincészet és a Teljeskör is, vagy éppen a St.Donat pincészet - sorolta a szakember.

Az ezzel az eljárással készült termékek eladási palackszámáról pontos információnk nincsen, de éves szinten 350-400 ezer darab lehetséges, ami növekvő tendenciát mutat, ahogy a vásárlók egyre jobban tájékozódnak a technológia adta különbségekről, és egyre inkább hajlandók a magasabb árfekvésű, prémium tradícionális pezsgőket megvenni. Ahogy a borban már több évtizede elindult, hogy a minőség iránti kereslet és igény egyre nagyobb, ugyanez a tendencia érzékelhető jelenleg a pezsgők piacán is

- tette hozzá Wlasitsch Andrea.

Napjainkban Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend a pezsgő

Csomay András, a Törley Pezsgőpincészet marketing vezetője elmondta, hogy Magyarországon a pezsgőzést leginkább az ünnepekhez kötik az emberek, ezen belül pedig a karácsony és a szilveszter a legkiemeltebb időszak: a fogyasztás 60-65%-a ugyanis az év végi hónapokra összpontosul. Nagyon fontos azonban a hazai gyártók számára, hogy a pezsgő tartsa meg ünnepi státuszát az italok között, mert így a pukkanás vagy egy látványos pezsgőbontás mindig azt fogja jelezni, hogy valami különleges történik. Csomay András hozzátette, hogy mindezek mellett azt is szeretnék hangsúlyozni, nem csak a nagyobbb ünnepekkor, hanem kisebb, esetleg egészen apró örömök megélésére is lehet pezsgőt fogyasztani, de akár az egyéb élet helyzetekben is mint egy finom ebéd, egy jó baráti beszélgetés vagy egy piknik alkalmával is kiváló kísérő lehet egy pohár ebből az italból. A szakember hozzátette, hogy számos pincészet újra felfedezte a pezsgőkészítés művészetét. Ugyanakkor a 2020-as és a 2021-es év egy hullámvasút volt a koronavírus-járvány terjedése miatt, de szerencsére úgy látják, hogy a tavalyi 10%-os visszaeséshez képest (2019-hez mérten), idén vissza tudnak térni a pandémia előtti szinthez, ami nagyságrendileg 20 millió palack pezsgőt és egyéb buborékos italt jelent.

A szilveszteren túl mennyire népszerű ital a pezsgő a magyarok körében?

A pezsgő még jelentős mértékig szezonális termék, de a hazai szakemberek azon dolgoznak, hogy része lehessen a mindennapoknak. Ahogy vannak a vörösbornak vagy a fehérbornak, és a konyaknak rajongói és elkötelezett hívei, ugyanígy vannak a pezsgőnek is olyan hódolói, akik a mindennapokban is szívesen választják ezt az italt. Hiszen akár egy jó beszélgetéshez, akár egy többfogásos családi ebédhez is tökéletes párosítás lehet.

Erre bíztatjuk a vásárlókat, kóstolókat, hogy érdemes meglepni a családot, a szerettünket és újdonságként bevezetni a pezsgőt a mindennapokba

- fogalmazott Wlasitsch Andrea.

A somlói Kreinbacher Birtok pincészete az egyik legfiatalabb az országban, amely hagyományos pezsgőkkel foglalkozik a Somló dűlőin. Kizárólag tradicionális technológiával készítik a nemzetközi versenyeken többször díjazott italaikat. Prisztavok Zoltán, a Kreinbacher Birtok kereskedelmi- és marketingvezetője a HelloVidéknek elmesélte, hogy még 2009-ben kezdődött a Kreinbacher Birtokon a pezsgőkészítés.

Ekkor sikerült rávennünk egy francia pincemestert, Christian Forget-t, hogy külső tanácsadóként kezdjen el velünk együtt dolgozni. Segítse a munkánkat, hogy közösen tapasztaljuk ki, hogyan is lehetne a Somlón, champagne-i módszert követve minőségi pezsgőt előállítani. 2009-11-ig csak a fajta kiválasztásával és az első pezsgők elkészítésével voltunk elfoglalva. Rátaláltunk, hogy a Furmint lesz az a fajta, amivel dolgozni tudunk, harmonikus házasításban a chardonnay és pinot noir fajtákkal. 2011-ben elérkezett az első szüret, ami már pezsgőre történt

- magyarázta Prisztavok Zoltán.

Ezek az első, a borvidéken teljesen rendhagyó pezsgők 2014-ben, a Budai Borfesztiválon debütáltak és viszonylag gyorsan sikerült a hazai piacra berobbanniuk. A szakember szerint ennek az lehetett az egyik oka, hogy nagyon sok energiát fektettek az edukációba, és elmagyarázták az embereknek, hogy milyen különbségek vannak pezsgő és pezsgő között. Ezt a mai napig nagyon fontosnak tartják, mert rengeteg ember nem érti, miért van 1000 és 5000 forintos pezsgő is a boltok polcain. A Kreinbacher Birtoknál azokat a jó példákat próbálják követni, amiket a nagyvilágban látnak - közölte Prisztavok Zoltán, aki korábban 17 évet dolgozott a Törleynél és mintegy 25 éve aktív ezen a területen, így átfogóan látja, milyen változások mentek végbe a piacon.

A szakember szerint Magyarország nemcsak a pezsgőkészítésben, hanem a fogyasztásban is elég előkelő helyen áll, a világon az 5-6. helyen vagyunk. Ennek történelmi gyökerei vannak, korábban komoly pezsgőkészítő országnak számított hazánk, elsősorban a Trianon előtti időkben. Az országban nagy mennyiségben készül tartályos erjesztésű pezsgő, és van egy köztes szegmens, amelyet elsősorban a Hungária márka képvisel a Törleytől, és az utóbbi időszakban már elég komoly mennyiségben készítenek tradicionális pezsgőket is. A hazai pezsgőfogyasztás azonban még mindig gyakran egyet jelent az édes pezsgővel, és az ezer forint alatti kategóriából fogy a legtöbb palack. Ráadásul ennek a nagy része szezonális. Szilveszterre kötelező pezsgőt venni, sokan nem is szeretik, de az édes pezsgőn, vallják a szakemberek, nem is nagyon van mit szeretni.

A világ 95%-a nem fogyaszt édes pezsgőt. Ez egy örökségünk a szovjet érából. A 40-es évek végén az oroszoktól érkezett hozzánk a tartályos erjesztésű pezsgő készítésének a technológiája. Egy-másfél emberöltő elég volt ahhoz, hogy ez berögzüljön, mi ezzel szemben komoly energiákat mozgatunk, hogy elmagyarázzuk az embereknek, miért is érdemes a szárazat választani

- közölte Prisztavok Zoltán.

De mi a baj az édes pezsgővel?

Az édes pezsgők cukortartalma 50 g/liter felett kezdődik, és ez már olyan magas mennyiség, ami a borász által elkövetett összes hibát bőségesen eltakarja. A Magyarországon forgalomban lévő édes pezsgőkben általában 60-65 g/liter cukor van. Ezeknél már nem igazán tud érvényesülni az alapbor minősége. Prisztavok Zoltán szerint ha valaki pezsgőt akar inni, egyáltalán nem baj, ha egyúttal nem visz be ennyi cukrot a szervezetébe. Ha borból szárazat iszik az ember, érdemes pezsgőből is ilyet választani.

Arról szerencsére már leszoktunk, hogy édes bort igyunk, amikor elkezdtem a szakmában dolgozni, még az volt a divat. Míg a boroknál már elmúlt ez a korszak, a pezsgőnél még tart a folyamat

- magyarázta Prisztavok Zoltán.

A hazai pezsgőpiac további szereplői is hasonlóképp vélekednek arról, hogy inkább a száraz vagy az édes pezsgőt válasszunk. Wlasitsch Andrea szerint a pezsgő alapborok a szőlőtermesztési és a borászati technológia fejlődésével egyre igényesebben készülnek, a borászatok odafigyelnek a szüreti időpontra, a megfelelő fajtakiválasztásra és az analitikai jellemzőkre. Így nagyobb az igény a száraz pezsgőkre, hogy ízre és illatra minél inkább érezhető legyen az alapbort összetevő küvék finomsága. Kimondottan sokan keresik a brut zero pezsgőket, amelye édességet tekintve, mindössze a maradék cukrot tartalmazzák 0-3 gramm mértékben. A Garamvári Szőlőbirtok Vinarium Kft. ügyvezetője jelezte, hogy az édesebb ízlésűek igényére is figyelnek, ezt az ízvilágot elégítik ki az extra dry, sec, illetve sweet kategóriájú pezsgőik.

Csomay András, a Törley Pezsgőpincészet marketing vezetőjének személyes véleménye az, hogy a pezsgő legyen minél szárazabb. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a pezsgő, mint élvezeti termék szubjektív, ezért fontos, hogy az édestől a teljesen szárazig mindenki megtalálhassa a kedvére valót. Fogyasztói szempontból nézve Magyarországon még mindig gyakrabban találni olyat, aki az édes pezsgőre szavaz, de látványos elmozdulás érzékelhető a félszáraz és száraz pezsgők irányába. A Törley igyekszik segíteni azoknak a fogyasztóknak is, akik még nem tudták eldönteni, hogy az édes vagy száraz "csapathoz" tartoznak. Illatos szőlők felhasználásával is készítenek száraz pezsgőt, mely ízében édesebb érzetet kelt, azonban a száraz kategóriához soroljuk - tette hozzá Csomay András.

Mi a különbség a tradicionális és a tartályos pezsgőkészítés között?

Ha egyetlen szóval kell mondani, mi is a különbség a tradicionális és a tartályos készítésű pezsgő között, akkor a szakember szerint ez az idő. Ahogy Prisztavok Zoltán fogalmazott, a tartályos erjesztésnél sok esetben 2-3 hónap alatt elkészülhet egy palack pezsgő. A tradicionális pezsgőkészítésnél csak az érlelés törvényileg 9 hónap, de általában mindenki ennek minimum a dupláját használja. A Kreinbachernél a kezdetektől a 18 hónap a minimum, ez ma már a belépő szintnél is legalább 22-24 hónap.

És ezt az időt kell forintosítanunk. Minden tétel palackban erjed és érlelődik, és minél hosszabb ideig van úgynevezett seprőn, annál többet kell fizetnünk érte. A 600 forintos pezsgő jó esetben egy hónapot volt seprőn a tartályban, és pár hónap alatt elkészült. Nálunk onnantól kezdve, hogy leszedjük a szőlőt, minimum két évnek el kell telnie, mire az először ki lesz töltve a pohárba. Kóstoláskor egy tradicionális pezsgő önmagáért beszél: gazdagabb aromák, finomabb habzás, elegancia és kifinomultság

- tette hozzá Prisztavok Zoltán.

A szakember úgy gondolja, hogy ha valaki jó pezsgőt akar fogyasztani, mindenképpen ezt a kategóriát érdemes választania, aztán megkeresnie, melyik borvidék ízvilága tetszik neki leginkább. Szerinte nem véletlen, hogy Champagne ennek a színes pezsgővilágnak a koronaékszere. Minden szem arra tekint, lenyűgöző a tudásuk, miután van ebben 300 éves tapasztalatuk. De természetesen ezt konvertálni kell a magyar viszonyokra.

Mennyit számít maga a bor?

Meghatározó, milyen alapborból készül a pezsgő, ahogyan az is, a termelő milyen stílust szeretne kialakítani. Prisztavok Zoltán elmondta, hogy a Kreinbacher Birtokon általában neutrális alapborokat készítenek, hiába jönnek Somlóról, ahol nagyon erőteljes a terroir. Nagyon fontos az is, mekkora a terc a kezünkben. Mára 50-55-féle alapbort használnak, ezeket házasítják össze és így áll össze egy-egy cuvée: az Extra Dry, a Brut Classic vagy a Prestige Brut.

Ha valaki leül kártyázni, nem mindegy, hogy 25 lap van a kezében vagy csak 10. Több lapból sokkal többféle variációt lehet kihozni. Champagne-ban egy-egy házasításnál sok esetben 250-300 alapborral játszanak. Számunkra ez a profizmus a követendő példa, meg lehet elégedni átlagos dolgokkal, de mi nem szeretnénk

- közölte Prisztavok Zoltán

A somlói Kreinbacher Birtok kereskedelmi- és marketingvezetője fájlalja, hogy Magyarországon nem oktatják a pezsgőkészítést, pedig a világon ez egy külön szakma. Úgy kell elképzelni a borászt meg a pezsgőkészítőt, mint a szakácsot meg a cukrászt. Ugyanabban a konyhában dolgoznak, de a kettőnek semmi köze egymáshoz. A szakember szerint nincs rajta csodálkoznivaló, hogy a magyar pezsgő is csak itthon világhírű. Prisztavok Zoltán ellenpéldaként hozza a szomszédos Ausztriát, ahonnan lenne mit tanulnia a magyaroknak.

Az osztrákoknál 1980 körül volt egy hatalmas borhamisítási botrány, amibe a teljes osztrák borágazat belebukott. Ott nyomtak egy reset gombot, és újraépítették az egészet. Az állam nagyon komolyan dotálta azt, ha valaki exportpiacokra juttatott ki bort, és jelenleg az osztrák rizling vagy grüner velteliner valóban világhírű. A világon bárhol, ha az ember beül egy fine dining étterembe, szinte biztos, hogy lesz osztrák bor az itallapon. Miközben magyar bort ritkán fog találni. Talán tokajit, de azt is elvétve. A hazai pezsgők pláne rendhagyónak számítanak a nemzetközi piacon. Ahogy a szakember mesélte, ők is megtapasztalták, amikor egy világversenyen díjat vettünk át, hogy mindenki tátott szájjal rácsodálkozott: Magyarországon készül pezsgő?

Prisztavok Zoltán szerint sok esetben az is problémát jelent, hogy az export nagy része sajnos arról szól, hogy az üzletek legalsó polcán esetleg megjelenik a magyar bor. Ez nem fog segíteni hosszú távon. Az tudna segíteni, ha minél több termelő jutna el topkategóriás helyekre, és felülről építkezve meg lehetne ismertetni a világgal a magyar bort. Az alsó polcos borokból sosem lesznek menő borok - fogalmazott a szakember.

Jelen pillanatban nincs semmilyen átfogó statisztika arra nézve, hogy a magyar piacon mennyi tradicionális pezsgő készül és mennyi tartályos erjesztésű. A szakember szerint jó lenne, ha láthatnának ilyen számokat, sok országban elérhetőek ezek az adatok. Prisztavok Zoltán megjegyezte, hogy 2014 óta nagyon szépen nőtt a piac: ha saccolni kell, a tradicionális pezsgőpiacnak 350-400 ezer palack körül lehet az éves magyarországi kapacitása, ennyi fogy el. De hogy mennyi készül, az egy másik kérdés. Ennek csak egy kis része megy exportra - tette hozzá a somlói Kreinbacher Birtok kereskedelmi- és marketingvezetője, aki azt tapasztalja, hogy ma Magyarországon igenis trendi pezsgőt inni.

Champagne-ban azt mondják, hogy a pezsgő az egyetlen olyan ital, amit ha az ember elkezd értőn kóstolni, akkor soha nem fogja elengedni. Az életünkben vannak ciklusok, a whisky-kóla, a vodka-narancs, a fehérbor, utána inkább a rozét szerettük, aztán a vöröset - de ezek legtöbbször lecsengenek. Talán a pezsgő az egyetlen olyan, amit ha az ember megszeret, akkor az végigkíséri élete végéig. Ha ez így van, akkor nagyon jó helyen vagyunk Magyarországon, mert jelen pillanatban nagy trend pezsgőt fogyasztani. És úgy gondolom, hogy még van ebben potenciál

- emelte ki Prisztavok Zoltán.

Milyen évet zártak idén, és milyen lesz a 2021-es évjárat pezsgőben?

Wlasitsch Andrea, a Garamvári Szőlőbirtok Vinarium Kft. ügyvezetője szerint a 2021-es év fordulatokban gazdag év volt. Minden olyan iparágnál, amely a turizmusra támaszkodott, visszaesést hozott az év első fele, hiszen a pandémia miatt a szállodák, az éttermek jó része nem nyitott ki, főleg a fővárosban. A HoReCa-szektor bevételét ezt nagyban meghatározta. Az év második fele már felívelő tendenciát mutatott, ez ellensúlyozta az év eleji kiesést.

A 2021-es év pezsgői a tradicionális kategóriában ugye nem a 2021-es szüretből származó pezsgők. Nálunk most a 2017 és 2018 as évjáratot degorzsáljuk, és visszük a piacra. A 2021 es évjárat még pezsgő-alapborként van a pincében, várva, hogy palackba kerülhessen és elinduljon a pezsgősítés folyamata. A 2021-es év a fehérboroknál nagyon szép eredményt hozott, szép savakkal, jó minőségben tudtuk szedni a szőlőt. Hogy ebből milyen lesz majd a kész pezsgő, arra 2023 ban térhetünk vissza, addig türelemmel várunk. Ez a tradícionális technológia kihívása - közölte Wlasitsch Andrea.

A Törley Pezsgőpincészet a 2021-es évjárat kapcsán a Hellovidéknek elmondta: idén nagyon jók a kilátások, minőség szempontjából kiváló évet zártak, szerencséjük volt az időjárással, nagyon szép, egészséges szőlőt szüreteltek. Ahogy Csomay András, a pincészet marketingvezetője fogalmazott, 2021-ben a szőlők a ropogós savak mellett magas mustfokkal értek, ami a boroknak kedvező adottság, de a pezsgőkészítés szempontjából kissé nehezítő tényezőnek tekinthető. A jól időzített szürettel sikerült ugyanakkor egyensúlyba hozniuk a szőlő beltartalmi értékeit, a pezsgő-alapboraik szépek, és úgy gondolják, hogy nincs akadálya annak, hogy a 2021-es egy kiváló évjárat legyen pezsgőben is.

Mennyire tud nemzetközi piacra kijutni a magyar pezsgő?

Magyarország még nem a pezsgőiről híres, külföldön jobban ismertek a tokaji borok, az egri bikavér, vagy más magyar borok és a pálinka. Ezek bevezetése és a piaccal való megismertetése folyamatos marketing munka volt és jelenleg is az - közölte Wlasitsch Andrea, a Garamvári Szőlőbirtok Vinarium Kft. ügyvezetője, aki még hozzátette, ahhoz, hogy minden piacon keresett legyen a magyar pezsgő, nagyobb promóciós lehetőség és sokkal több támogatás lenne szükséges. Hogy a külföldi vásárlók is találkozhassanak a magyar termékekkel, ahhoz kóstolók, árubemutatók, szakmai kiállítások lennének szükségesek. Ez a folyamat 2017-ben elindult, de a vírushelyzet sajnos a fejlődésnek gátat szabott. Az északi országokban és a tengerentúlon meghirdetett tendereken elvárás a nagyon jó minőség, mérsékelt ár és a mennyiségi megfelelés.

Csomay András, a Törley Pezsgőpincészet marketingvezetője kicsit másként látja a magyar pezsgők külföldi jelenlétét. Véleménye szerint a magyar pezsgő, mint ahogy a magyar bor is, szerencsére nagyon nagy népszerűségnek örvend a nemzetközi piacon. A Törley Pincészet a világ számos országába exportálja a termékeit, Ausztráliától Kanadáig, ahol Quebec tartományban a Hungaria Grande Cuvée pezsgő az egyik legnépszerűbb termék a fogyasztók körében.

Mi várható pezsgőfronton a jövőben?

Prisztavok Zoltán, a somlói Kreinbacher Birtok kereskedelmi- és marketingvezetője elmondta, hogy a jövőben a pezsgőáraknak is emelkednie kell. Minden drágul, a logisztikától kezdve a kiszerelési anyagokig. Ha valaki beleragad abba, hogy mindenképpen tartja az árat, az leértékeli a saját termékeit. A Kreinbacher Birtoknak 2021-ben is volt egy 10% körüli áremelése. Arra viszont igyekeznek vigyázni, hogy ez kevésbé fájjon a pezsgőt szerető embereknek. A szakember úgy gondolja, hogy egy ekkora áremelés még általában elfogadható. Ez a tendencia igaz az általuk importált márkáknál is: Champagne-ból hoznak be egy termelői tételt, a Paul Barát, (ahol Christian Forget a pincemester), emellett négy komoly presztízsű házat képviselnek Magyarországon. Burgundiából pedig hat domaint forgalmaznak. Minden partnerük jelezte, hogy sajnos 2022-ben árváltozások lesznek. Prisztavok Zoltán jelezte, hogy nem extraprofitot szeretnének, hanem a feléjük is megnövekedett költségeket igyekeznek kompenzálni.

Wlasitsch Andrea, a Garamvári Szőlőbirtok Vinarium Kft. ügyvezetője szerint a 2021-es év végi szilveszteri termékek árát az határozza meg, hogy az alapanyag-, segédanyag- és csomagolóanyag-gyártók hogyan reagálnak a gyorsuló inflációra. Ez az év az anyagok területén a folyamatos áremelésről szólt. Eddig évente, jobb esetben kétévente jelezték a beszállítóik az áremelésüket. Az idén a karton és a címke ára 3-4-szer, emelkedett, az üveggyár év közben is emelt az árain, és már itt van az értesítés az áremelésről január elsejétől. Egész évben próbálták ezeket a saját árrésük terhére ellensúlyozni, de ez csak a jövedelmezőség alsó határáig lehetséges, ezt követően minden forgalmazó kénytelen áraiban érvényesíteni a begyűrűző árnövekedést. Ez a pezsgők áraira is természetesen hatással lesz, ahogy a borászatok a borok árait sem fogják tudni a végtelenségig tartani - jelezte Wlasitsch Andrea.

Csomay András, a Törley Pezsgőpincészet marketingvezetője kiemelte, hogy mint minden más termék és piac esetében, a világjárvány hatására kialakult bizonytalan gazdasági helyzet miatt (alapanyag és kiszerelési anyagár emelkedés, ellátási lánc problémák, energia áremelkedés) az ő költségeik megemelkedtek, így várhatóan kénytelenek lesznek árat emelni, de ennek mértéke még nem alakult ki. Azonban a karácsonyi és a szilveszteri időszakban jellemzően szinte minden áruházban találkozni lehet akciókkal, a szezonnak ebben az időszakában kedvező áron tudják fogyasztóik megvásárolni a termékeiket. Csomay András szerint érdemes lehet felkeresni webshopukat is, hiszen számos exkluzív akció várja az érdeklődőket.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?