2019. július 18. csütörtök Frigyes

Hírek - Növény

Itt az új megatrend: hamarosan minden szupermarketben ilyen zöldségek lesznek

Egy berlini startup cég olyan termesztőberendezéseket gyárt, amelyekkel a szupermarketek és vendéglátóipari egységek folyamatosan friss zöldségekkel és fűszernövényekkel láthatóak el. A fiatal vállalkozók ötletét nemzetközi befektetők 100 millió dollárral "honorálták". Ebből a pénzből a minifarmok eláraszthatják Európát - írja a handelsblatt.com.
 
 
Feliratkozom az Agrárszektor hírlevélre
 Elmúltam 16 éves
 Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.

Olyan neves kockázati befektetőket győzött meg a helyben termesztés ötlete, mint az Atomico, amelyik Európa egyik legnagyobbjának számít ebben a szegmensben. A bevont tőke nagysága alapján ez a legnagyobb befektetés, amit az utóbbi években a német agrotech ipar  megmozgatott, és egyben azt is jelzi, hogy a mezőgazdasági innovációk egyre jobban érdeklik a befektetőket.

Szupermarket növényházzal

"Az Európában élőknek egyre fontosabb a minőségi, lehetőleg fenntartható gazdaságból származó élelmiszer. Ezt az igényt szolgálja ki a mi technikai megoldásunk" - magyarázza az érdeklődés okát Osnat Michaeli, az egyik cégalapító. Az Infarm-berendezések külsőre úgy festenek, mint valami üvegből készült hűtőszekrény, amelyikben az egyes polcokon - mesterségesen megvilágítva és tápoldatban - növények fejlődnek. Gyakorlatilag egy kicsinyített vertikális farmról van szó.

A gyors növésű zöldségféléket a szupermarketek maguk takarítják be, majd azonnal értékesítik. Így a terményeknek nem kell sem utazniuk, sem tárolókapacitást elfoglalniuk.

Három évig tartott, amíg az ötletgazdák kifejlesztették a növények automatikus táplálásához és a mesterséges klíma kialakításához szükséges algoritmusokat. Michaeli két társa ebben Erez és Guy Galonska volt. A három izraelita máig 200 Infarm-masinát adott el szerte Németországban, jellemzően szupermarketeknek és éttermeknek, további 150 pedig német, luxemburgi, svájci és francia nagykereskedőkhöz került.

A 100 millió dolláros friss tőkével a cégalapítók most felturbózhatják a gyártást és terjeszkedést. Eddig negyedévente 50 új berendezést tudtak eladni,

mostantól azonban az a cél, hogy háromhavonta 350-et értékesítsenek.

Előbb Nagy-Britanniába lépnek át, majd a tervek szerint az USA-ban és Ázsiában is megjelennek a termékükkel. Berlin azért vált a fejlesztés és a cég központjává, mert az alapítók kezdettől fogva tudták: a fő célpiacuk Európa lesz, Európa központja pedig Berlin. A frissen alapított cég máris 250 alkalmazottal dolgozik a célok érdekében.

A vertikális gazdaság egy olyan megatrend, ami teljesen átalakítja a társadalmat"

- mondta a handelsblatt.com-nak Hiro Tamura, az Atomico befektetési csoport partenere.  „A zöldségek és gyümölcsök előállítása a világ néhány klímazónájához köthető, ezért a termelés és a fogyasztás helyszínei gyakran 2500 kilométeres távolságban vannak egymástól. Ez az egyik oka annak, hogy a globális széndioxid-kibocsátásból az élelmiszertermelés 17 százalékkal részesedik“ - tette hozzá.

A jövő a befektetők szerint mindenképpen a termelés fogyasztókhoz vitelében van. Az automatizált üvegházak a felhőkarcolók tetején is működhetnek, így kulcsfontosságúak lesznek a 21. század nagyvárosainak táplálásában. Az ötlet mintegy 50 éve foglalkoztatja az agroökonómusokat, mostanra vált megvalósíthatóvá.

A vertikális farmok előnyei így foglalhatóak össze:

  • minimális helyigény a normál termesztőberendezésekhez képest
  • nulla növényvédőszer-használat
  • 75 százalékkal kevesebb műtrágya és
  • 95 százalékkal kevesebb víz felhasználása

A technika azonban jóval drágább, mint a konvencionális termelésé, például a világításhoz felhasznált áram miatt. Ezért addig, amíg ezt nem lehet hatékonyabbá tenni, az így megtermelt áru csak kevesek számára megfizethető - teszi hozzá a holland Wageningen Egyetem egyik professzora.

Ez a technológia pillanatnyilag csak a pénzesebb, a biozöldségeket preferáló városi réteg számára jelent alternatívát.

Németországban a legnagyobb kereskedelmi lánc, az Edeka, amelyik máris csatlakozott a projekthez, de ott van a Metro és a Globus is. Az Edeka ezzel indokolja a döntését: "A filozófiánk, hogy meg kell különböztetni magunkat a versenytársaktól". A mesterséges termesztőberendezés ráadásul nyereséges döntésnek bizonyult.

Az izraeli cégalapítók pénzügyileg is érdekes modellt dolgoztak ki a vertikális farmok működtetésére: maga a termesztőberendezés végig a tulajdonukban marad, a bérlő pedig leszüretelt növényenként fizet a használatáért.

Az Infarm-csapat hetente egyszer kiszáll, hogy elültesse a következő adag növényt, egyébként a masina teljesen önállóan, a távolból irányítva dolgozik. Hetente 100-150 növénykét állít elő, amelyek darabonként jellemzően 1,30 euróért értékesíthetőek. Ezt azt jelneti, hogy a gépezet havonta 500-700 eurós bevételt generál a szupermarketeknek. Ma már egyébként léteznek házi használatra is hasonló minifarmok Németországban. Mintegy 3000 euróért bárki hazavihet egy kétszintes minigazdaságot, amit odaállíthat a hűtőszekrénye mellé.

Kapcsolódó cikkek


 
X

A címlapról ajánljuk

DEVIZA
MATIF
CBOT
NYERSANYAG

    Agrometeorológia

    IDŐJÁRÁSA

    A szakértő szemével

    Támogató:

    Agrárszektor Konferencia 2019

    Most extra kedvezményes áron >>

    Kelet-magyarországi Agrárfórum 2019

    Ingyenes rendezvény >>

    Itt keressen minket
    © 2017. Agrárszektor.hu