Nem tej, de tejnek látszik? - Megtámadták a hatóságnál a Danone új növényi italát

agrarszektor.hu
Hatósági bejelentést tett a hazai tejpiaci szereplőket képviselő Tej Terméktanács (TT) a francia érdekeltségű Danone Magyarország Kft. ellen, mert a TT szerint a Danone egyik újonnan forgalmazott, növényi alapú termékével megtéveszti a fogyasztókat. A terméktanács azt tartja aggályosnak, hogy a csomagoláson feltüntetett információk tejtermék látszatát kelthetik, miközben zabból készült italról van szó.

Bejelentést tett a napokban a Tej Terméktanács a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (Nébih) a budapesti Danone Magyarország Kft. egyik új forgalmazású terméke miatt, mert a TT szerint a csomagolás megtévesztheti a magyar fogyasztókat. A terméktanács az Alpro márkanevű új zabitalt támadja, amely ezer forint körüli literenkénti áron nemrég jelent meg a hazai internetes webáruházas kereskedelemben.

A dobozos termék csomagolásán a "Shhh…This is not m*lk" angol nyelvű felirat szerepel, amely növekvő betűmérettel a fő látómezőben a milk (tej) szót hangsúlyozza ki legjobban, az "i" betű helyett pedig egy tejcseppszerű szimbólumot tüntet fel. A TT szerint a magyarul "Pszt…Ez nem tej" jelentésű felirat, illetve annak megjelenítése alkalmas lehet arra, hogy félrevezesse a hazai fogyasztókat, főként akkor, ha nem, vagy csak hiányosan tudnak angolul. Bár a dobozoláson egy kisebb címkézésen megjelenik a termék magyar nyelvű leírása is, a csomagolás a vásárlók számára azt a látszatot keltheti, mintha valódi tejből készült italról lenne szó, holott azt ténylegesen alternatív növényi alapanyagból - zabból - állítják elő. A terméktanács szerint megtévesztő lehet az is, hogy a dobozoláson szerepeltetik a zsírtartalomra vonatkozó információt is, hasonlóan ahhoz, ahogy a valódi tejből készült dobozos termékek csomagolásán is megjelenik.

Az Agrárszektor információi szerint a piaci szereplők most a Nébih állásfoglalására várnak, annál is inkább, mert egyes kiskereskedelmi láncok már az új termék belistázására készülnek. Az esetnek azért is van különös jelentősége, mert a növényi alapú termékek egyre nagyobb feszültséget okoznak a tejszektorban nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unió más tagállamaiban is. Kereskedelmi részarányuk ugyanis folyamatosan növekszik, így a valódi tejtermékektől piacot hódítanak el.

Kifogások nem is a növényi alapú termékek megjelenése miatt merülnek fel, hanem azért, mert több esetben megtévesztő megnevezéssel kerülnek a boltok polcaira. Az utóbbi években több esetben is előfordult, hogy az alternatív termékek csomagolásai - nem csak a tejeknél, hanem a tejszíneknél, a vajaknál, a sajtoknál vagy a joghurtoknál is - olyan megnevezéseket tartalmaztak, amelyek valódi tejtermékekre utaltak, miközben zab, szója, mandula vagy rizs, illetve víz, cukor, növényi zsírok és olaj felhasználásával készültek, amelyekből valódi tejtermékek nem állíthatók elő.

A francia Danone Csoport egyébként 2017-ben vásárolta meg a bio- és növényi alapú élelmiszerek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó amerikai WhiteWave Foods vállalatot, így vált olyan ismert márkák forgalmazójává, mint az Alpro vagy a Provamel. A Danone emellett továbbra is gyárt tejtermékeket is, de a magyarországi előállítást évekkel ezelőtt leállította, miután 2015-ben bezárta budapesti gyárát. Azóta a hazai leányvállalat a Danone-termékek magyarországi kereskedelmi tevékenységét látja el.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Portfolio Future of Finance 2022
Valami másik kis szöveg
EZT OLVASTAD MÁR?