Friedrich László, a Cibus Hungaricus Alapítvány kuratóriumi elnöke a Portfolio Agrárszektor 2025 konferencián tartott előadásában arra mutatott rá, hogy az ellátási láncot a farmtól az asztalig koncepció mentén kellene felépíteni. Mindez azt jelenti, hogy nem abban kellene gondolkodni, hogy a vevő azt vásárolja meg, amit az agrárium és az élelmiszeripar elő tud állítani, hanem éppen fordítva: először részletesen meg kellene vizsgálni a vevő igényeit és aszerint kellene felépíteni az ellátási láncot. Ebben pedig az ipar 4.0 is komoly segítséget jelent az ellátási lánc szereplőinek.
Amint az előadást követő kerekasztal-beszélgetésben elhangzott, a vevők igényeinek értékelése alapján látható most egy olyan trend, hogy a kényelem mellett az egészség is egyre inkább felértékelődik. Fórián Zoltán, az Erste Bank Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője ennek kapcsán kiemelte, ez a kérdés azért is rendkívül jelentős, mert az elmúlt időszakban minden felfordul körülöttünk. Az időjárás gyors ütemben változik, az agráriumot érintő támogatási rendszerek drasztikusan átalakulnak és a munkaerő tekintetében is komoly hiány tapasztalható.
Mindez pedig megerősíti azt az elgondolást, hogy sokkal többet kell figyelni a fogyasztók, a vásárlók igényeire, hiszen ők jelentik a biztos pontot.
Horváth Ferenc, a Spar Magyarország cégvezetője a beszélgetésben rámutatott, hogy mivel vállalatuk termelő üzemmel is rendelkezik, jóval gyorsabban képesek reagálni a fogyasztó igényeire. Ők is azt érzékelik, hogy a vásárlói tudatosság valóban egyre fontosabbá válik, azonban egy-egy hirtelen bejelentett gazdaságpolitikai szabályozás felforgathatja a piacot. Mint emlékeztetett, az árrésstop bejelentésével például egy szabályozás alá eső termék iránti kereslet akár a háromszorosára is emelkedhet, amit azonban az ellátási lánc nem képes ennyire gyorsan lekövetni.
Hozzátette: bár egy bizonyos réteg valóban egyre inkább az egészséges élelmiszert keresi, a társadalom jelentős része a mindennapi megélhetésért küzd és ennek megfelelően teljesen más szempontok alapján keresi az élelmiszereket is, amit szintén figyelembe kell venni.
Kamasz Richard, a Kifli.hu Quality Supervisora a kerekasztal-beszélgetésben szintén hangsúlyozta, hogy az online vásárlóik körében rendkívül erőteljesen jelenik meg a tudatosság, valamint a minőség és az egészséges étel iránti kereslet. Céljuk, hogy a felmerülő igényeket elsődlegesen hazai forrásból szolgálják ki, ez azonban nem minden esetben lehetséges. Mint mondta, az alapanyag oldal sok esetben rendelkezésre állna, a keresett késztermék azonban nem biztos, hogy olyan mennyiségben jelen van a magyar piacon, amennyi igénye lenne rá.
Páger Zsolt, a Hungast projektigazgatója a beszélgetés során arra tért ki, hogy a közétkeztetésben is egyre inkább megjelenik a fogyasztói igények kiszolgálása, így ez a terület sem egy állóvíz, itt is lehet növekedést produkálni. E tekintetben azonban a fogyasztók szemét is fel kell nyitni, hogy ezt a szolgáltatást is lehet magasabb szinten nyújtani. Hozzátette: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a közétkeztetésben egyre inkább megjelennek a speciális igények, melyek jelentős része orvosilag indukált, másik része azonban inkább az egyén döntésén múlik, amit szintén ki kell szolgálni. Ehhez képest a közétkeztetés jelentős részében a választás lehetősége egyáltalán nem jelenik még meg.
Mint azt Sztankó Attila, a Kométa 99 gazdasági igazgatója kiemelte, a gyártóknak oda kell figyelni arra a megatrendre is, hogy a kiskereskedelem centralizálódik és rengeteg független bolt szűnik meg, ami a jövőben jelentősen átalakítja majd az élelmiszervásárlási lehetőségeket. Van ráadásul egy olyan különbség is, hogy a különböző generációk igénye bizonyos esetekben teljesen eltérő, amit szintén figyelembe kell venni. Hozzátette: a legtöbb cégnél még digitális keretrendszer sincs, ami lekövetné a termelést, annak bevezetése azonban minden szereplőnek egy alapvető lépés kellene legyen.










